Nina Nerg-Toivola veti meille koulutuksen, missä katottiin kunkin ongelmakohtia ja asioita.

Mä kerroin mein ongelmaksi askelsiirtymät ja ruutuun menon.

Askelsiirtymissä mie oon liian hätäinen ja liikuun väärin. Minttu väistää mua hiukan liian voimallisesti ja pongahtaa musta poispäin. Heti sen jälkeen palaa takaisin vierelle. Ei siis ollenkaan kaunista ja sulavaa.

Ensimminen asia oli mun käden paikka. Liiaksi mun kropan edessä ja kiertyneenä niin, ettei koira saa namia helposti. Se joutuu vääntämään kaulaansa kiemuralle.

Esimerkkikuvat täsä:

vaarin.jpgoikein.jpg

Ensimmäinen on totaalisen väärin. Toinen on oikein. Huomaatteko eron koirassa?

Sitten seuraavat virheet askelsiirtymiä ajatellen.
Liika nopeus. Harjoitus vedestään äärettömän rauhallisesti ja hi-das-te-tus-ti. Ettei koiralle tule sellaista oloa että valaskala rantautuu päälle, jos ei välittömästi pomppaa pois alta.

Ja seuraava virhe: Aivan liian pitkä askel sivulle. Ei mopolla mahottomia ja tappijaloilla tavattomia askelia.
Tavallinen pieni ja mitättömän tuntuinen askel sivullepäin riittää.

Koitin piirtää kroppaa, koiraa ja jalkoja.
askelsiirtymvasempaan.jpg

Ensin oikea jalka vasemman ohi ja hieman eteen. Kroppa kääntyy mahdollisimman vähän. Oikeanlaisella namikäden asennolla "painetaan" koira varovasti taaksepäin.

Toisessa kohtaa koira on antanut hieman tilaa vasemmalle jalalle. Sen voi siirtää vasemmalle. Kroppa ja koira seuraavat.

Kaikki muu on kohdillaan, vain oikea jalka tulee siirtää vasemman viereen.

 

askelsiirtymaoikeaan.jpg

Oikealle ei voinut siirtyä oikea sivulle vasen viereen tyylillä, sillä Minttu astui jalkateräni päälle kun lähti seuraamaan minua.
Eli ristiaskel myös tähän suuntaan.

Kropan rintamasuunta on helpompi säilyttää eteenpäin. Käden tulee pysyä omalla paikallaan sivulla. Ongelmia tulee, jos palkkaa koiraa liiaksi oman kropan edestä. Silloin askelten keskivaiheille tulisi isohko peruutuskohta.

 

Ruutuun lähettämisessä hoksasin että Minttu ei ymmärrä ruudun ideaa.

Nyt se juoksee ruutuun ja alkaa haistella maasta namia. Se on ollut sille hauska etsintätehtävä neljän törpön luona.

Minä kävin viemässä lelun, juoksin Mintun luo. Kävelin viimeiset askeleet, menin Mintun vierelle. Sitten odotin että se vapaaehtoisesti katsoi minua ja rentoutui ja rauhoittui hiukan. Sitten käsky ruutuun. Siinä muuten saa näyttää kädellä. Aika hienoa, ja helpottaa huomattavasti hommaa.

Heti kun Minttu oli lelulla, minun piti juosta sen luokse leikkimään sen kanssa.

Tällä harjoituksella haetaan nopeaa ruutuun menemistä, suoraan ja määrätietoisesti.

 

Lähempää tehtiin ruutuun viemistä. Toimi parhaiten makupalalla. Minä otin Mintun jonkinlaiseen katseyhteyteen, sitten vein sen makupalalla "ruutuun" sanaa hokien ruudun keskelle/hieman takaosaan ruutua. Vedin sen siis ihan nopsaan tahtiin kättä apuna käyttäen. Mintulta ei saanut mopo karata käsistä tässä vaiheessa. Sen piti tulla minun kanssani. Ruudussa homma rauhoitettiin ja "sto" käskyllä Mintun piti rauhoittua seisomaan, yhä katseyhteydessä minuun. Sitten välittömästi palkkasin sen namilla. Myöhemmin tähän loppuun voi lisätä myös lelulla leikittämisen. Päällimmäisenä ideana oli, ettei Minttu touhua ruutuun liiallisella vauhdilla ja vireellä. Silloin se ei opi mitään. Kontakti minuun tulee säilyä. palkka tulee minulta ja Minttu oppii useiden toistojen seurauksena hakeutumaan ruutuun oikeaan paikkaan, sen jälkeen se on kuulolla minua kohtaan ja valmiina joko jatkamaan liikettä tai pitämään hauskaa leikkien kanssani.

Yritin kovasti sisäistää aj ymmärtää asioita, osa varmaan palaa mieleeni myöhemmin. Tässä kuitenkin tärkeimmät.